| Författare |
Meddelande |
Arwen
Registreringsdatum: 14 december 2009 Inlägg: 9
|
|
Re: Ängssyra |
|
*antecknar febrilt* 
|
|
| ons dec 30, 2009 10:53 am |
|
 |
Linda
Registreringsdatum: 11 februari 2009 Inlägg: 337 Ort: Härnösand |
|
Re: Ängssyra |
|
 |
 |
Ängssyra innehåller liksom harsyra och bergsyra oxalsyra (se harsyra). De betecknas som giftiga i en del böcker men hade trots det sin givna plats i Göstas vår- och sommarsallader. |
I somras lärde jag min då ettåriga Victor att äta ängssyra/bergssyra.
Han lärde snart känna igen bladen och och tog min hand och drog bort mig till där de växte *s*
Men små barn ska inte äta för mycket av det, för oxalsyran är inte alltför bra i stora mängder... att den ska vara giftig för vuxna hade jag inte hört, men i för stora mängder är det säkert giftigt för oss också.
|
|
| ons dec 30, 2009 4:39 pm |
|
 |
Airamya
Site Admin

Registreringsdatum: 15 juni 2008 Inlägg: 1319 Ort: Kinna |
|
|
|
Syran är oxalsyra som 'stjäl kalk'. Det går bra att balansera med något kalkhaltigt: sesamfrön, ost, mjölk, nässla, maskros.
Och det är jättegott!

|
|
| ons dec 30, 2009 8:15 pm |
|
 |
Arwen
|
|
|
|
 |
 |
Syran är oxalsyra som 'stjäl kalk'. Det går bra att balansera med något kalkhaltigt: sesamfrön, ost, mjölk, nässla, maskros.
Och det är jättegott!
 |
Är växterna slut?
Isf, finns det någon bra bok där man kan läsa vidare om medicinalväxter? 
|
|
| lör feb 06, 2010 9:38 pm |
|
 |
|
|
Airamya
Site Admin

|
|
|
Ja, det där var nog vad jag hade från Gösta Wilson.
Böcker finns många. Mina favoriter är nog 'Tidens stora bok om Läkeväxter' (Tidens förlag), 'Örtmedicin och växtmagi' (Det Bästa) och Matts Bergmarks böcker 'Vallört och vitlök' samt 'Lust och lidande'.
Jag misstänker att samtliga kan vara utgångna hos förlagen så de kan vara svåra att få tag i.
Antagligen finns det nya böcker som är minst lika bra 
_________________ As a child of the Goddess I am empowered to create miracles!
 |
|
| sön feb 07, 2010 9:37 am |
|
 |
Arwen
|
|
|
|
 |
 |
Ja, det där var nog vad jag hade från Gösta Wilson.
Böcker finns många. Mina favoriter är nog 'Tidens stora bok om Läkeväxter' (Tidens förlag), 'Örtmedicin och växtmagi' (Det Bästa) och Matts Bergmarks böcker 'Vallört och vitlök' samt 'Lust och lidande'.
Jag misstänker att samtliga kan vara utgångna hos förlagen så de kan vara svåra att få tag i.
Antagligen finns det nya böcker som är minst lika bra  |
Tak för tipsen! 
|
|
| sön feb 07, 2010 11:37 am |
|
 |
Karin

Registreringsdatum: 08 mars 2009 Inlägg: 24 Ort: Mölnlycke |
|
|
|
Hmm jag har någon bok i bokhyllan med ätliga växter från vår vilda natur, skall leta upp den och se vad det är för någon!
|
|
| sön feb 07, 2010 9:10 pm |
|
 |
Linda
Registreringsdatum: 11 februari 2009 Inlägg: 337 Ort: Härnösand |
|
|
|
Tack så mycket för alla växterna Dimman!
|
|
| tis feb 09, 2010 9:23 pm |
|
 |
|
|
Peter_Ogräsmannen
Registreringsdatum: 30 juni 2010 Inlägg: 1
|
|
|
|
Gösta Wilson hade sin stuga lite längre uppför backen från min morfars sommarstuga. De var bekanta och Gösta (eller Wilson som vi brukade kalla honom) var nere hos oss då och då för att prata lite och för att köpa potatis från morfar. Som jag förstod det levde inte Gösta uteslutande på skogskosten utan hade sina perioder.
Jag pratade inte så mycket med honom själv men hade ett intresse för blommor på den tiden, så liten jag var. Gösta visade mig i alla fall (via morfar) var jag kunde hitta åkermynta, en växt jag letat efter länge på landet.
Nyligen såg jag ett par tidningsurklipp om Gösta som min mormor klippt ut. Därför kom jag att tänka på honom och googlade på hans namn och hittade hit. Jag har haft stort utbyte av det du skriver om vad du lärt dig av honom.
Mitt namn kommer från att jag nyligen deltog i ett reportage i Radio Östergötlands morgonprogram om ätliga växter i skog och land, så man kan säga att jag fått med mig mer av Gösta än jag trodde på den tiden. Om du/någon är intresserad finns ljudfilerna för webradio i radions ljudarkiv, gå in på Radio Östergötlands morgonprograms förstasida och titta i arkivet.
|
|
| ons jun 30, 2010 7:13 pm |
|
 |
Airamya
Site Admin

|
|
|
Hej Peter! Så du kände Gösta?! Så roligt! Det var en fascinerande man tycker jag.
Vet du kanske när och hur han gick bort? Jag hade inte haft någon kontakt med honom på flera år då jag (för några år sedan) skickade ett brev till honom som kom tillbaka med informationen 'adressaten har avlidit'.
Efter lite snurrande hittade jag dig på Radio Östergötland. Hoppas du inte har något emot att jag lägger in länk här, det finns ju en hel del 'matnyttigt' där! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=442&artikel=3781717
Jag gillar det du säger i programmet: "Det är som en gåva som ska utnyttjas."
Och så är det ju. Naturen skänker oss ett överflöd av gåvor och ofta går vi bara förbi utan att ägna dem en tanke. Sånt slöseri.
Kanske har du lust att dela med dig av din kunskap om växter här? Välkommen att göra det i så fall.

_________________ As a child of the Goddess I am empowered to create miracles!
 |
|
| tor jul 01, 2010 8:20 am |
|
 |
|